Career paths outside Academia

Kirsten Leufgen, 12 Sep 2022, 15.00 Jerusalem Time; 14.00 CEST. Meeting video available here.

In the event "Career paths outside Academia” we will present a wide range of opportunities for young researchers outside academia, from research management to communication, advocacy groups and entrepreneurship. Along some sample careers, we will discuss the incentives as well as the requirements of the different fields of work.

Meeting presentation available here.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא kirsten.jpg

Dr. Kirsten Leufgen (F), Co-founder and executive director of SCIPROM. She is a chemist by training (Universität zu Köln, 1993) and has a PhD in biophysical chemistry (Universität Münster 1996). Kirsten has worked for more than 10 years as a (senior) scientist in biophysical chemistry (Universität Münster, Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne). Since 2003 she has been responsible for management and dissemination of national and international (EU FP4–HorizonEurope) collaborative research projects involving up to >100 European and international partners. She has a degree in research politics (Université de Lausanne, 2004) and extensive knowledge of research policies and administration.


על המתח בין צרכי המשק לעצמאות האקדמית

מפגש עם הגב' ספיר איפרגן, ראש צוות השכלה גבוהה במשרד האוצר. יום שני, ה-14 בנובמבר 2022, בין השעות 19:00 עד 20:00. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.

ספיר איפרגן, ראש צוות תקשורת, השכלה גבוהה, מו"פ וחדשנות באגף התקציבים במשרד האוצר. אמונה על תקציבים בהיקף של כ-15 מיליארד ש"ח בשנה ועל קידום רפורמות כלכליות בתחומים אלה ותכניות השקעה במו"פ. היא חברת דירקטוריון במספר קרנות מחקר. ספיר היא בעלת תואר ראשון בממשל ופוליטיקה וכלכלה ותואר שני מחקרי בכלכלה, מאונ' בן-גוריון.


?Is the Governance of University Unique

Christine Musselin, Monday, 28 November 2022, 19.00 Jerusalem Time; 18.00 CEST. Meeting video available here.

In her talk Christine Musselin will first provide an overview of the literature on university governance. She will then argue that despite the reforms aimed at empowering academic leaders and introducing managerial practices and instruments in higher education institutions, university governance remains specific in two ways. First because universities all rely on a mix of administrative, political and deliberative forms of coordination. Second because, intrinsically, teaching and research are loosely coupled activities mobilizing unclear technologies: therefore they are hardly compatible with top-down leadership. 

Christine Musselin is a member of the Centre for the Sociology of Organizations (CS0), a Sciences Po and CNRS research unit. She leads comparative studies on university governance, higher education policies, and academic labour markets. She has been a DAAD fellow in 1984-85 and a Fulbright and Harvard fellow in 1998-99. She has led the CSO from 2007 to 2013 and has been the Vice-president for Research of Sciences Po from June 2013 to November 2018. She is the author of The long March of French Universities, New York, Routledge (2005) and The markets for academics, New York, Routledge (2009). One of her last book La grande course des universités was published by the Presses de Sciences Po in 2017.


אפשר גם אחרת – תכנית ממשק ועתיד האקדמיה

יום ראשון, ה-4 בדצמבר 2022, בין השעות 16:00 עד 17:00. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.

התשוקה לידע ולמחקר בחברה הישראלית גדלה והולכת. אחד הביטויים החשובים שלה הוא העלייה במספר  תלמידי/ות מחקר בכלל ותלמידי/ות דוקטורט בפרט. שימוש מושכל ביכולותיהם/ן של תלמידי/ות המחקר מחוץ לאקדמיה הוא צו השעה. אחת הדרכים החשובות והמרשימות בעניין זה היא ממשק – תוכנית יישום מדע בממשל. תכנית ממשק משלבת דוקטורים ודוקטוריות מצטיינים/ות בגופי הממשל למשך שנה אחת, כדי לסייע בהתמודדות עם סוגיות משמעותיות בתחומי הסביבה. עמיתי ועמיתות ממשק מתאפיינים/ות בחשיבה מדעית חריפה, ביכולת לאיתור ידע מדעי, ובניסיון בניתוח ובאיפיון סוגיות מורכבות שאינן בהכרח מתחום המומחיות הישיר שלהם/ן. במהלך השנה עוברים/ות העמיתים/ות מסלול הכשרה ייעודי ומקיף המעמיק את היכרותם/ן עם הזירה הציבורית, מפתח מיומנויות להנגשת מדע, וחושף בפניהם/ן את הסוגיות הסביבתיות המרכזיות שאיתן מתמודדת ישראל.

סרטון קצר על תוכנית ממשל נגיש בקישור זה, מערכת הרישום בקישור זה, והקול הקורא בעברית ובערבית.

כדי ללמוד יותר על התוכנית ולבטא תמיכה בהרחבתה נקיים מפגש עם ד"ר טלי אבנית-שגיא, מנהלת שותפה של תכנית ממשק, ועם בוגרי ממשק – ד"ר רז תמיר, ד"ר אפרת דינרמן וד"ר עזרי עמרם.

ד"ר טלי אבנית-שגיא היא מנהלת שותפה של תכנית ממשק. טלי בעלת תואר דוקטור בביולוגיה ממכון ויצמן, וחקרה שנים בתחומי הסכרת, ההשמנה ותזונה מותאמת אישית. בנוסף, טלי היא בוגרת תכנית ממשק (מחזור ז') והיתה עמיתת ממשק לצד אלון זס"ק, ששימש כסמנכ"ל בכיר באשכול משאבי טבע במשרד להגנת הסביבה. בשנת ממשק טלי עבדה ביחד עם האגפים השונים באשכול. בין השאר, היא כתבה מסמך מדיניות העוסק בטיפול בפרש בעלי חיים, חקרה את שיתוף הפעולה בין המשרד להגנת הסביבה ורשויות ניקוז ונחלים, רכזה את ועדת מעקב ובקרה המקצועית לתמ"א 22 ויצרה את המפרט של התו הירוק למשתלות. לאחר שנת ממשק טלי עבדה כשנה כמנהלת מחלקת תכנון סביבתי באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון ולאחר מכן חזרה לתכנית ממשק, הפעם כמנהלת תכנית ההכשרה ורשת הבוגרים. לטלי תואר ראשון במדעי הרפואה הבסיסיים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני בביולוגיה ממכון ויצמן ותעודת מנחת קבוצות מהאוניברסיטה הפתוחה.

ד"ר רז תמיר הוא ביולוג, אקולוג ומומחה סביבה בעל ניסיון ברגולציה סביבתית ובמחקר. כעמית ממשק (מחזור י') התמחה באגף מים, שפכים ונחלים במשרד להגנת הסביבה. במסגרת תפקידו במשרד להגנת הסביבה רז פעל במספר תחומים כגון; טיפול בקולחים וצמצום הזרמתם לסביבה ורגולציה בתחום. בנוסף, עסק בגיבוש מדיניות ובקידום פתרונות לניהול נגר ולמניעת הצפות בשטחים הבנויים. כיום, מנהל חטיבת הידע במרכז להתייעלות במשאבים. במסגרת זו רז מנהל את חטיבת הידע האמונה על איסוף ידע והטמעתו בתחום התייעלות במשאבים בתעשייה, בנוסף מקשר בין משרדי הממשלה והאקדמיה לתעשייה ושותף לתהליכים רוחביים בתעשייה ובממשלה. רז בעל דוקטורט במדעי החיים מאוניברסיטת תל-אביב, תואר שני מאוניברסיטת בר-אילן עם התמחות באקולוגיה ימית ואקוואטית ותואר ראשון מבית הספר למדעי הים והסביבה במכמורת.

ד"ר אפרת דינרמן היא בעלת דוקטורט להנדסת סביבה מהטכניון ובעלת תעודה הוראה במדעי הסביבה. כעמיתת ממשק (מחזור ב'), אפרת עבדה במנהלת לתחליפי דלקים לתחבורה במשרד ראש הממשלה, לצד סגן מנהל המנהלת מר סער שפיר וראש המנהלת מר אייל רוזנר. לאחר שנתה בממשק, עבדה אפרת כראש תחום ניהול סיכונים בהתאחדות התעשיינים, אגף סביבה, בריאות ובטיחות.  בשנים האחרונות אפרת משמשת כרכזת אקדמית של תוכנית "אלפא" בטכניון – תוכנית מחקר לנוער מחונן. בנוסף אפרת מאמנת אישית, מומחית בהפרעת קשב, מאמנת ומלווה נשים ונוער במעברי חיים, ובניהול אתגרי הקשב. 

ד"ר עזרי עמרם הוא בעל תואר דוקטור באנתרופולוגיה מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. כעמית ממשק (מחזור י"א) עזרי היה עמית ממשק באגף תכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד האנרגיה לצד שרון חצור, סמנכ"לית תכנון, מדיניות ואסטרטגיה ולצד ד"ר חנית בן ארי, מרכזת בכירה תכנון ארוך טווח – סביבה. כיום עזרי מרכז בכיר תכנון ארוך טווח באגף תכנון מדיניות ואסטרטגיה, משרד האנרגיה. עזרי התחיל את דרכו כעיתונאי ובמשך עשור סיקר שלל תחומים באמצעי התקשורת המובילים בישראל, בעיקר בחדשות 2 (כיום חדשות 12). כמו כן, עזרי כיהן כחבר ועד מנהל בעמותות: "טופז – יזמות וחדשנות חברתית", וב"עמותה הישראלית לתרבות קולינרית". לעזרי תואר ראשון בהיסטוריה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א (בתכנית ליישוב סכסוכים).


"סוף עידן התואר האקדמי"

מפגש עם תמר אלמוג ועוז אלמוג אודות ספרם, "כל שקרי האקדמיה, מה התקלקל במודל האוניברסיטאי ומה יחליף אותו", ידיעות אחרונות, ספרי חמד, 2020. יום שני, ה-5 בדצמבר 2022, בין השעות 19:00 ל-20:00.

סידרת "האקדמיה" של מעברים ממשיכה לדון בשאלות של ממשל אקדמי טוב.  ספרם של בני הזוג אלמוג "כל שקרי האקדמיה: מה התקלקל במודל האוניברסיטאי ומה יחליף אותו" (ידיעות ספרים, 2020; המהדורה באנגלית יצאה לאור ב-Amazon). הוא צילום רנטגן של מגדל השן האקדמי. הוא חושף את השיטה המצליחה, שהתקלקלה עם השנים, ואת תרבות השקר, ההכחשה והקיבעון שהשתלטה על המוסדות להשכלה גבוהה בעולם.

את אינפלציית הפרסומים המדעיים, שמביאה לירידה מדאיגה באיכות, ברלוונטיות ובאמינות המדע; את הניוון וחוסר העדכניות של מערכת השיפוט והבקרה של המחקר האמפירי; את הסבתם של חברי הסגל באקדמיה לפועלים צייתנים ושחוקים בקו ייצור מיושן; את בזבוז התקציבים והמשאבים הבלתי נסבל; את אובססיית הדירוגים, שגוררת ממשלות ומוסדות למערבולת של הונאה עצמית; את המונופול הציני והחמדנות החזירית של תאגידי המו"לות המדעית; את חוסר המקצועיות של ניהול המוסדות; את הניצול והולכת השולל של "המרצים מן החוץ" ותלמידי המחקר; את הכרסום באטרקטיביות של הקריירה האקדמית; את הפיכתם של המדעים ההומניים לג'ברשת של תקינות פוליטית; את הוזלת ערכו של התואר האקדמי; את הדבקות העיקשת בשיטות הוראה שאבד עליהן הכלח ופספוס מהפכת האינטרנט; את הנתק בין תוכניות הלימודים לבין צורכי החברה ושוק העבודה; ואת תכסיסי השיווק והמיתוג שבעזרתם מפתים את הצעירים להירשם למוסדות ולקורסים שפג תוקפם.

משבר הקורונה, שכצפוי תפס את המוסדות האקדמיים בלתי מוכנים, חשף את מחדל ההוראה המקוונת במלוא היקפו ועומקו והמחיש שכל תחום ההשכלה הגבוהה מחייב רפורמה ועומד בפני עידן חדש – העידן הפוסט אקדמי.

הספר הוא לא רק תמונת מצב מדכדכת של אליטה אינטלקטואלית שמרנית, שעוצמת עיניים מול רוחות הזמן ובוגדת בשליחותה החברתית. לצד הביקורת הנוקבת מציעים תמר ועוז אלמוג חישוב מסלול מחדש ומַעבר למודל רענן של מחקר והשכלה, שמותאם למאה ה־21.

הספר יצא מספר שבועות לפני פרוץ משבר הקורונה ותוך זמן קצר התגלה כמסמך נבואי ונמכר באלפי עותקים. הוא זכה לסיקור תקשורתי מאסיבי בארץ ובחו"ל ועורר דיון ציבורי לוהט. המהדורה האנגלית (המעודכנת) של הספר הורדה בפלטפורמות השיתוף האקדמיות  Research Gateו-Academia על ידי אלפי מדענים ברחבי העולם ומצוטטת בעשרות מאמרים. ההרצאה תעסוק בכשלי המודל האקדמי הוותיק, שאינו מותאם עוד לעידן החדש,  ובמודל החליפי שבפתח.

תמר אלמוג היא מומחית להוראה ולמידה, ועוז אלמוג הוא סוציולוג והיסטוריון. שניהם חברי סגל באוניברסיטת חיפה. ספרם הקודם, דור ה־Y – כאילו אין מחר (2016), היה רב מכר ועורר שיח ציבורי נרחב בישראל על המאפיינים, הצרכים והקשיים של הצעירים בימינו.


מל"ג, ות"ת, ממשלה – על משילות ההשכלה הגבוהה בישראל

מפגש בשיתוף בשער עם פרופ’ חגית מסר ירון, יום שני, ה-12 בדצמבר 2022, בין השעות 19:00 עד 20:00. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.

מנגנוני משילות ההשכלה הגבוהה בישראל, ובראשם המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) והועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), גובשו ומוסדו  לפני עשרות שנים, כאשר פני ההשכלה הגבוהה היו שונים לחלוטין. בשנת 2013 מונתה ע"י הממשלה ועדה ציבורית לבחון מנגנונים אלו והאפשרות לעדכנם. הועדה הגישה דו"ח ביולי 2014 (קישור לדו"ח כאן). הדו"ח אומץ ע"י השרים הממנים ואפילו גובש לידי הצעת תיקון לחוק המל"ג, אך הממשלה שהוקמה לאחר בחירות 2015 עצרה יישומו.  במפגש זה, על רקע סקירת המצב לפני הקמת הועדה ולאחריו, יוצגו עיקרי הדו"ח תוך בחינת השאלה האם עדין רלבנטיים וישימים, וזאת אל מול אלטרנטיבות שונות ובכללם שב ואל-תעשה.

חגית מסר ירון, פרופ' להנדסת חשמל באוניברסיטת תל אביב, מילאה שורה של תפקידי ניהול אקדמיים. בנוסף לפעילותה הפורמלית באקדמיה, היא מתעניינת ועוסקת במדיניות מדע והשכלה גבוהה, בקידום נשים במדע וטכנולוגיה, ובאתיקה של מדע וטכנולוגיה. בנושאים אלו הרצתה, כתבה ופרסמה במגוון מסגרות לרבות ספרה “הקפיטליזם של הידע” שפורסם ב-2008.


Higher Education Governance in Europe: The Impact of Transnational Soft Governance

Michael Dobbins, Monday, January 2nd 2023, 19.00 Jerusalem Time; 18.00 CEST.

The presentation addresses three crucial questions: How does the state react to transnational pressures for change? How is transnationally inspired policy change ‘digested’ by the preexisting country-specific governance structures? And to what extent have national HE systems converged on a common governance model?  The speaker will present a multi-level comparative analysis of developments in Germany, France, Italy, and Poland in particular. He first breaks down higher education governance into sub-dimensions and derive concrete policy indicators for three historically embedded governance ideal types. Drawing on historical institutionalism and institutional isomorphism, he shows historical legacies and transnational communication have impacted policy pathways over the past 30 years. The presentation is supported by graphic illustrations of the policy trajectories with ‘governance triangles’, which encompass the balance of power between multiple actors, including the state and universities, university management and the academic profession, and external stakeholders.

Michael Dobbins is adjunct professor of policy analysis at the University of Konstanz. His doctoral dissertation dealt with higher education in Central and Eastern Europe. His main areas of research are higher and secondary education policy and post-communist transformation processes, with a particular focus on interest groups. He is the co-director of the research project “The Missing Link: Examining Organized Interests in Post-Communist Policy-Making,” funded by the German Research Foundation and Polish National Science Center.


Measuring independence and accountability of QA Agencies: Europe and Latin America Compared

Jacint Jordana, Monday, January 9th 2023, 19.00 Jerusalem Time; 18.00 CEST. Meeting video available here.

Quality assurance in higher education policy is a key concern in current times. Introduced as new instrument to steer this sector a few decades ago, the management of higher education evaluation and accreditation has progressively separated from the executive, enabling the rise of quality assurance agencies (QAAs) to take charge of these supervisory activities.  QAAs rapidly emerged as autonomous public bodies, based on the rationale that providers of higher education and quality supervisors have to remain separate to make supervision credible, to avoid conflicts of interest. We will examine variations in the institutional design of QAAs, which are quite visible across countries and regions. In particular, we focus on the political independence and the social accountability dimensions of these agencies through the analysis of the legal rules under which they operate. An index synthetizing each dimension allows to compare the results obtained across Europe and Latin America. Further, a discussion on the role of expertise and representativeness in agencies’ governing bodies is introduced, examining their implications for agencies’ political independence and accountability. Moreover, we inquire if there are countries exhibiting specific 'regulatory styles' in the field of higher education, developing different institutional agency designs.

Jacint Jordana is Professor of Political Science and Administration at Pompeu Fabra University and ICREA Academia researcher. He currently runs the Institut Barcelona d'Estudis Internacionals (IBEI). He is also a member of the Scientific Advisory Board of the Barcelona City Council, as well as of the Board of Trustees of the Barcelona Centre for International Affairs(CIDOB). His main area of research focuses on the analysis of comparative public policies from a multilevel perspective, with special attention to regulatory policies and their specialized institutions. His recent publications include the books Policy Analysis in Spain (Policy Press, 2022), jointly edited with Laura Chaqués-Bonafont, Linguistic Claims and Political  Conflicts (Routledge, 2021), together with Andrea Bianculli and Mónica Ferrín, and Barcelona, Madrid y el Estado (Catarata, 2019). He is also the academic coordinator of the European project GLOBE (Horizon 2020), oriented to the study of emerging trends and scenarios in global governance and the role of the European Union.


מיומנויות היסוד של הישראלים: תמונת מצב ותרומת האקדמיה כפי שהיא משתקפת בסקר מיומנויות בינלאומי (PIAAC)

מפגש בשיתוף בשער עם מר חיים פורטנוי (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) וד"ר יובל מזר, בנק ישראל, בהנחיית פרופ' דוד לוי-פאור. יום שני, ה-16 בינואר 2023, בין השעות 14:00 עד 15:00. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.

סקר מיומנויות בוגרים של האו.אי.סי.די (PIAAC) מ-2015 חשף תמונת מיומנויות עגומה בחברה הישראלית. ישראל דורגה במקום ה-28 באוריינות קריאה, במקום ה-29 במתמטיקה ובמקום ה-24 במיומנויות דיגיטליות. כל זה כשאנחנו אחת המדינות המשכילות בעולם ככל שנמדד בהסמכה אקדמית. נדון במפגש במשמעות הנתונים, הרלוונטיות שלהם להכשרה האקדמית (אם בכלל) ולמדיניות ההשכלה הגבוהה. כל זה בהקשר של מודעות מחקרית וציבורית נמוכה לסקר ולמשמעויותיו מצד אחד ואמירות המגלגלות את האחריות לפתחה של האקדמיה מהצד האחר.

חיים פורטנוי הוא מנהל סקר מיומנויות (PIAAC) בישראל. בעל תואר שני בסוציולוגיה, עובד בלמ"ס משנת 1997, ובאגף חינוך וחברה משנת 2000. בשנים 2011-2019 ניהל את תחום סטטיסטיקה של חינוך והשכלה.

יובל מזר, ד"ר לכלכלה מהאוניברסיטה העברית, חוקר בכיר בחטיבת המחקר של בנק ישראל ויושב ראש הועד הארצי של עובדי בנק ישראל. משורר, מרצה לכלכלה וסופר.


מפגש היכרות עם מענק מארי קירי

מפגש היכרות עם תכנית המענקים ע"ש מארי סקוודובסקה-קירי, עם גב' סמדר הירש מ-ISERD (המנהלת הישראלית לתוכניות המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי). יום שני, ה-17 באפריל 2023, משעה 14:00 עד 15:00. המפגש הוקלט וזמין לצפייה. קישור למצגת המפגש.

במפגש נתרכז ב:

מועד פרסום הקול הקורא הבא: 12 באפריל 2023. מועד הגשה צפוי 13 ספטמבר 2023. קישור לדף ההגשה המיועד כאן.

תכנית המענקים ע"ש מארי ס. קירי של האיחוד האירופי, היא תכנית מענקי המחקר הנדיבה, החכמה והגדולה ביותר בעולם. התוכנית פתוחה לכל התחומים המדעיים וכוללת מספר מסגרות:

א. נסיעה לפוסט דוקטורט באירופה (לבעלי דוקטורט, ועד שמונה שנים לאחר קבלת הדוקטורט)

ב. פוסטדוקטורט מחוץ לאירופה במרכזי מחקר מובילים בכל העולם, עם חובת חזרה לאירופה (כולל ישראל) (לבעלי דוקטורט, ועד שמונה שנים לאחר קבלת הדוקטורט)

ג. מענקים לחוקרים צעירים המעוניינים להגיע לארץ לשנה או שנתיים (לתשומת הלב של חברי סגל המעוניינים לארח פוסט דוקטורנטים)

ד. המענקים מאפשרים גם תמיכה בישראלים הנקלטים במשרה או בפוסט בארץ לאחר שהות בחו"ל (צריך להיות בחו"ל שנתיים משלושת השנים שלפני מועד ההגשה)

המלצה: פרויקט קודו של תמר אלמוג מארגן קבוצת תמיכה (בתשלום) ליוצאים לפוסטדוקטורט בכלל ולמגישי מארי קירי בפרט. פרטים כאן. אנחנו מפרסמים את הפרויקט וממליצים עליו מתוך אמונה בחשיבותו ואיננו חלק מהניהול או התמיכה בו.


מפגשי מארי קירי לשנת תשפ"ג

בעקבות פרסום הקול הקורא של תוכנית המענקים של מארי סקוודובסקה-קירי, ולאחר המפגש ההיכרות הראשוני, אנחנו מזמינים אתכם/ן לשני מפגשים נוספים עם גב' סמדר הירש מ-ISERD (המנהלת הישראלית לתכניות המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי).  

המפגש השני יתקיים ביום שני, ה-19 ביוני 2023, בין השעות 14:00 עד 15:30. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.
המפגש השלישי יתקיים ביום שלישי, ה-25 ביולי 2023, בין השעות 10:00 עד 14:00. המפגש יתקיים פיזית במשרדי הרשות החדשנות, ירושלים.

הרשמה חובה לשני המפגשים הבאים כאן.

להזכירכם/ן, במפגש הראשון התרכזנו בהיכרות עם התוכנית, בבחירת המוסד המארח והמנחה המתאימים ביותר למועמד.ת. צילום המפגש הראשון של תשפ"ג כאן.

במפגש השני, נדון בכתיבת הצעה טובה. נכיר את קריטריוני ההערכה של ההצעה, נתמקד בנקודות ההתייחסות השונות בתיאור המחקר, המוסד המארח והחוקר/ת הצעיר/ה. נכיר את השינויים שהוטמעו בפורמט של שנת 2023. נבחן כיצד לנצל את מספר העמודים המצומצם של ההצעה להעברת מסרים אפקטיביים.

במפגש השלישי, נערוך סדנא פיזית לכתיבת הצעה משותפת, בה תוכלו להתייעץ פרטנית וכקבוצה לגבי האספקטים השונים הקשורים לכתיבת הצעה טובה. הסדנא תערך במשרדי רשות החדשנות, בגן הטכנולוגי מלחה, 

כתובת: דרך אגודת ספורט הפועל 2, ירושלים, בקומה 17, בחדר ישיבות מארי קירי. הגעה: תחבורה ציבורית: קווים פנימיים המגיעים לגן הטכנולוגי מתחנה מרכזית ירושלים ותחנת הרכבת יצחק נבון. קווי אגד: 6,9,14,31,504,531. רכב: חניה חינם לשעתיים בקניון מלחה (מעבר לכביש).


התנסויות ראשונות בבינה מלאכותית בהוראה ובמחקר

מפגש בשיתוף בשער עם פרופ' רענן סוליציאנו-קינן וד"ר דמיטרי אפשטיין, בנק ישראל, יום שלישי, ה-16 במאי 2023. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.

במפגש נשוחח על שימוש בבינה מלאכותית יוצרת לצורכי הוראה ובהם תכנון סילבוס, תכנון מערכי שיעור, תכנון מטלות ותכנון פעילות בכיתה. בנוסף נדון גם בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת לצורכי מחקר, איך לא להשתמש, חיפוש ספרות, קריאה, כתיבה, כתיבת קוד ושימושים נוספים. לבסוף נדון בסוגיות רחבות שעולות מכניסת בינה מלאכותית יוצרת לאקדמיה, בין היתר בחשיבה מחדש על הוראה והערכה, בבחינה מחודשת של תהליכי העבודה שלנו במחקר ובסוגיות אתיות.

פרופ' רענן סוליציאנו-קינן הוא חוקר ומרצה בביה"ס למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית. בוגר תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת חיפה, ותואר דוקטור במדע המדינה מאוניברסיטת אוקספורד. רענן חוקר התנהגות פוליטית, מנהל ציבורי התנהגותי ומחקר אמפירי במשפט.

ד"ר דמיטרי (דימה) אפשטיין הוא חבר סגל בחוג לתקשורת ובבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית. הוא משמש גם כחבר סגל במרכז לחקר הסייבר. המחקר שלו עוסק במפגש בין מידע, טכנולוגיה, מדיניות וחברה תחת המטריה הרחבה של ממשל אינטרנט (internet governance). הוא מתעניין באינטראקציה בין מוסדות ואנשים ככל שזה נוגע לעיצוב, רגולציה ושימוש בטכנולוגיות המידע. חלק ממחקריו עוסקים בהבניה של תהליכי קבלת החלטות ושיח מדיניות בתחומי ממשל אינטרנט. מחקרים אחרים שלו עוסקים בפרטיות, על היבטיה השונים, ובמקומה במבני כוח ואי-שוויות בחברת המידע.


אקדמיה מעורבת, מחקר ו״אימפקט״: מבט לאחור וקדימה מהזווית האישית

מפגש עם פרופ' רות הלפרין-קדרי, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר-אילן. יום ראשון, ה-18 ביוני 2023, משעה 14:00 עד 15:00. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.

פרופ' הלפרין-קדרי תציג את תעודת הזהות האישית שלה ואת נקודת מבטה על פיתוח קריירה מחקרית מצד אחד ועל תרומה ציבורית מהצד האחר. אנחנו מקווים שהשיחה תקדם חשיבה מעמיקה על אפשרויות ההתפתחות האישיות והחברתיות של חוקרים וחוקרות צעירים וצעירות.

בעת האחרונה גוברת תשומת הלב לשאלת מקומה של האקדמיה ותפקידם של א.נשי אקדמיה בחיים הציבוריים ובחברה. מושגים כגון אקדמאים מעורבים או אקטיביזם אקדמי החלו להישמע, בישראל ומחוצה לה. בשיחה שלנו אתבונן על מסע של כמעט שלושה עשורים באקדמיה, של היזון חוזר מתמיד בין העשייה האקדמית המחקרית לבין השטח, שהחל עוד הרבה לפני שאותם מושגים הפכו לשגורים ומוכרים.

פרופ' רות הלפרין-קדרי היא פרופ׳ מן המניין והראשה המייסדת של המרכז לקידום מעמד האשה ע"ש רות ועמנואל רקמן בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, מרכז משפטי-חברתי, הפועל לקידום צדק מגדרי בתחום דיני המשפחה בישראל, ונאבק באפליה המגדרית ובאי-השוויון בחברה הישראלית. בשנים 2007-2018 שימשה כחברה וסגנית נשיאה בוועדת המומחים הבינ"ל של האו"ם במסגרת האמנה לביעור אפליה נגד נשים (CEDAW), במסגרת זו היא עמדה בראש קבוצת העבודה הראשונה במערך גופי האמנה לחקירות, וניהלה את החקירה נגד בריטניה בגין חקיקת ההפלות האוסרנית שנתקיימה בצפון אירלנד, אשר הביאה בסופו של דבר לשינוי אותה חקיקה. היא בעלת תואר שני ושלישי מביה"ס למשפטים באוניברסיטת ייל; מומחית לדיני משפחה, ביקורת פמיניסטית של המשפט ושל ההלכה, וזכויות נשים בינ"ל. ספרה בנושא נשים בישראל יצא לאור בהוצאת אוניברסיטת פנסילבניה בשנת 2004. בעלת מספר מענקי מחקר, כולל מענק במסגרת Horizon 2020 ושלושה מענקי מחקר מטעם הקרן הלאומית למדע (ISF); וכן אותות ופרסים, וביניהם International Award for Woman of Courage מטעם מחלקת המדינה של ארה"ב; פרס רפפורט לאשה מחוללת שינוי בחברה הישראלית; ואות אבירת איכות השלטון מטעם האגודה לאיכות השלטון בישראל; בשנת 2018 נמנתה על 100 המשפיעים ביותר בתחום המגדר ברמה הבינ"ל מטעם Apolitical. היא נוטלת חלק במספר פרויקטים בינלאומיים של מחקר והידברות סביב נושאים הקשורים בזכויות נשים, דת ומדינה.