צילום: יואב דודקביץ'

פרופ' גל ונטורה היא היסטוריונית של אמנות המתמחה בהיסטוריה תרבותית של צרפת במאה ה-19. לאחר סיום עבודת הדוקטורט, אותו כתבה באוניברסיטה העברית, היא שימשה כחברת סגל במחלקה לתרבות חזותית וחומרית באקדמיה בצלאל. לאחר שעברה לחוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית ב-2015, היא הנחתה עשרים ואחד מאסטרנטים וחמישה דוקטורים צעירים וצעירות במנעד נושאים רחב הקשור לתרבות חזותית מודרנית ועכשווית. מחקרה מתמקד בנקודות ההשקה בין ההיסטוריה של הרפואה ובין תרבות חזותית וחומרית, ועוסק בילדות, אימהות, הנקה, כאב ומוות. ספרה האחרון, שעוסק בהיסטוריה של שנת תינוקות, בוחן בעזרת יצירות אמנות, כרזות, איורים רפואיים, עריסות, פיג'מות, כתבי פטנטים, כתבי רופאים, חוקים, ספרות יפה ועוד, את המודרניזציה והמדיקליזציה של השינה, ובוחן מתי, כיצד ומדוע הפכו הורים מערביים לסוכני שינה האחראים של שנת ילדיהם.


המתודולוגיה של החזותי: ניתוח חזותי ככלי מרכזי לחקר תופעות חברתיות ותרבותיות עכשוויות.

מפגש ראשון: בריאת העולם של ליל נאס X: ציטוטים בתרבות עכשווית.

יום חמישי, ה-27 בינואר 2022,  משעה 14:00 עד 15:00. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.

ההרצאה, שתוקדש לווידאו קליפ "Montero" מ-2021  תתמקד בחקר ציטוטים של יצירות מופת ב תרבות העכשווית. באמצעות השאלה מדוע אמנים מצטטים, ומדוע אנו אוהבים להביט או להאזין לציטוטים, ההרצאה תציע מתודה לפענוח ציטוטים כארגז כלים פרשני.


מפגש שני: עלייתה של היאמי מאמי בתרבות העכשווית

יום חמישי, ה-31 במרץ 2022, משעה 14:00 עד 15:00. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.

ההרצאה, שתתמקד בווידאו קליפ "Money" של הזמרת קארדי בי מ-2018 תתמקד בתמורות המפליגות שעברה האימהות במאה ה-21. באמצעות השימוש במונח "יאמי מאמי" נבדוק מתי אימהות הפכה כה אופנתית בעולם ההיפ הופ, וכיצד עירום ומיניות משתלבות בתפיסות העכשוויות של אימהות.


מפגש שלישי: מאון להון: כסף בתרבות ובמוסיקה פופולרית

יום חמישי, ה-7 באפריל 2022, משעה 14:00 עד 15:00. המפגש הוקלט וזמין לצפייה.

ההרצאה, שתתמקד בווידאו קליפ "This Is America" של השחקן והזמר צ'יילדיש גאמבינו מ-2018 לצד "God's Plan" של דרייק מאותה שנה תבחן את התמורות ביחס לכסף בתרבות המערב, ותעסוק בעזרת דיון במונח אמפתיה בהבדל בין צדקה ובין צדק חברתי.


לקריאה נוספת:

  1. לדיון במרובע האסתטי:
    • המקור המרכזי הוא ספרה המשפיע של הסוציולוגית וונדי גריסוולד מ-1994 שמנתח את "יהלום התרבות" הכולל את היוצרים, הצופים, האובייקט, והמציאות הסוציו-היסטורית.
      Wendy Griswold, Cultures and Societies in a Changing World (Sage, 1994).
      https://www.dustinstoltz.com/blog/2016/12/30/diagrams-of-theory-griswolds-cultural-diamond
    • לקריאה בעברית ראו את ספרו של דרור פימנטל מ-2014:
      דרור פימנטל, אסתטיקה (ירושלים: ביאליק, 2014), 239-233.
  2. לדיון בסוגיית הציטוט:
    • Hermerén, Göran. Influence in Art and Literature (New-Jersey: Princeton University Press, 1975).
    • Bloom, Harold. The Anxiety of Influence: A Theory of Poetry (Oxford: Oxford University Press, 1997).
    • Gamboni, Dario. The Destruction of Art, Iconoclasm and Vandalism since the French Revolution (New-Haven: Yale University Press, 1997).
    • Latour, Bruno. "What is Iconoclash? Or is There a World Beyond the Image Wars?", in: Bruni Latour and Peter Weibel (eds.), Iconoclash: Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art (Karlsruhe: Center for Art and Media, 2002), 14-37.
  3. לדיון במתודולוגיה לחקר החזותי:
    • מאירי-דן, נעמי. "כשהאמנות הקנונית פוגשת את התרבות החזותית הפופולארית: בין מושאי מחקר לשיטות מחקר". מתוך דנה אריאלי-הורוביץ, אורי ברטל ונעמי מאירי-דן (עורכים), פרוטוקולאז’ 2013, כותבים חזותי: מתודולוגיות בחקר התרבות החזותית (ירושלים: בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, 2013), 246-206.
    • ונטורה, גל. "על מחוכים ו(א)נשים: פנופסקי אחרי הכל," מתוך דנה אריאלי-הורוביץ, אורי ברטל ונעמי מאירי-דן (עורכים), פרוטוקולאז’ 2013, כותבים חזותי: מתודולוגיות בחקר התרבות החזותית (ירושלים: בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, 2013), 273-249. http://journal.bezalel.ac.il/sites/default/files/pdf/Gal_Ventura.pdf